slide

Groesbeekseweg 246a/b - 6523 PJ Nijmegen - Email: info@praktijkvanhulst.nl - Telefoon: 06-40935441 - KvK: 09106203 - BTW: 167939956 B02

 

Overgangsklachten

Overgangsklachten - vitale vrouw van middelbare leeftijd zit in het grasGeen enkele vrouw vraagt erom maar krijgt er meestal toch mee te maken. Geen enkele vrouw is hetzelfde dus ook geen enkele overgang is hetzelfde. De ene vrouw ervaart nauwelijks klachten terwijl de andere vrouw een soort “tweede puberteit” ervaart.  En juist daarom is het heel belangrijk om individueel te bepalen wat iemand nodig heeft.  Dit kunnen acupunctuurbehandelingen, voedingsadvies, leefstijltips, massage en kruidenbehandelingen zijn.  Dus geen standaardkruiden, maar “op maat” gemaakte kruidenformules die het best aansluiten bij de klachten. Voedingsadviezen die bij uw leefstijl passen en leefstijltips die praktisch zijn en acupunctuur kunnen er dan voor zorgen dat u veel minder overgangsklachten zult ervaren. Ook zonder anticonceptiepil is het mogelijk overgangsklachten zoals nachtzweten, slecht slapen en opvliegers goed te behandelen.

Hoe verklaart Chinese geneeskunde overgangsklachten?

De Chinese Geneeskunde kent een aantal “energiebronnen” waarvan u leeft.
Deze bronnen zijn; eten en drinken, slaap/ontspanning, beweging, adem, plezier beleven aan hobbies e.d. en “uw accu”.  Deze accu wordt in de reguliere geneeskunde wel vergeleken met genen en hormonen. In de overgangsperiode wordt het steeds lastiger om energie te halen uit de overige energiebronnen en wordt steeds meer een beroep gedaan op uw accu. Er wordt dus als het ware “omgeschakeld”  (“overgegaan”) van de overige energiebronnen naar uw accu. En deze omschakeling geeft nog weleens “storingen”  zoals nachtzweten en opvliegers die dan overgangsklachten worden genoemd.
Hoe sterker uw accu en andere energiebronnen zijn, hoe minder u overgangsklachten ervaart. Met acupunctuur en Chinese kruiden kunnen klachten zoals nachtzweten snel en sterk verminderen.

In de klassieke teksten van Chinese Geneeskunde wordt over de overgangsperiode geschreven: “als de vrouw 7 x 7  jaar is, stopt haar menstruatie. De energie die niet meer gebruikt wordt voor de menstruatie mag ze gebruiken voor haarzelf”.
Dit is een heel belangrijk aspect in deze levensfase en wordt vaak vergeten. Immers, kinderen zijn meestal (bijna) het huis uit en vragen steeds minder energie van de moeder, de maatschappelijke druk om carriere te maken valt steeds meer weg.  De hamvraag is: WAT WIL IK?

Hoe ziet een behandeling van overgangsklachten eruit?

In een eerste behandeling van overgangsklachten wordt bekeken waar bij u de  meeste “storingen” zitten.
Aan de hand daarvan kijken we SAMEN op welke manier we dit het beste kunnen behandelen. Erg belangrijk hierbij is dat u inzicht krijgt waarom u juist deze klachten heeft.  Met inzicht verandert er al vaak veel aan de beleving van de klachten.  Meestal worden in een eerste behandeling al op maat  gemaakte kruidenformules voorgeschreven maar ook voedingsadviezen en leefstijltips gegeven.
In vervolgbehandelingen worden ” de puntjes op de i” gezet en de resterende klachten behandeld.

Mijn ervaring is dat de meest heftige overgangsklachten al na zo’n 4-5 behandelingen aanzienlijk zijn afgenomen.

Tips overgangsklachten

Hieronder leest u een aantal tips bij overgangsklachten waarmee u direct aan de slag kunt.

Indien u vooral “warmteklachten” ervaart tijdens de overgang kunnen deze tips u al helpen:

Vermijd koffie,  alcohol en met name rode wijn. Vooral in de avond gedronken, kan u dat een slapeloze nacht en veel nachtzweet bezorgen.  En als u op die ene receptie toch graag een glaasje alcohol wil drinken neem dan witte wijn of rose.  Maar hoe minder alcohol u drinkt, hoe beter het met u gaat.

Vermijd scherp gekruid, pittig eten, knoflook, azijn en lamsvlees.

Blijf in beweging, maar put uzelf niet uit: u hoeft niet meer hetzelfde te kunnen als een 20-jarige. Beweging houdt u fitter en zorgt voor een betere “schakeling” van energiebronnen.

Neem uw eetpatroon eens onder de loep: VERSE maaltijden met seizoensgroenten zijn een belangrijke bron van energie.

Om uw accu op te laden is het dan ook raadzaam om wat meer rust te nemen. Het klinkt zo simpel, maar de beste oplossingen zijn simpel!

Heeft u het vooral heel koud en bent u erg moe? Dan kunnen deze tips u helpen:

Draag ‘standaard” een thermo-legging onder uw kleding. Dit verwarmt u beter en daarmee spaart u uw energie voor andere dingen dan het verwarmen van uw lichaam.

Eet zoveel mogelijk warm en vermijd koude voeding zoals salades en brood.

Neem een warme kruik mee in bed.

 

 Heeft u nog vragen? Aarzel niet en neem gerust contact met mij op.  Ook kunt u per e-mail (of telefoon) een afspraak maken.

Overgangsklachten klantenervaringen »

 

Heftige bloedingen in overgang

Verder wilde ik je nog hartelijke bedanken. Je hebt mij al die tijd heel goed geholpen.

Het is fijn om... Lees meer

Consult aanvragen

^ Naar boven