Hormonen voor endometriose.Kunnen de bijwerkingen behandeld worden met acupunctuur en kruiden?

Ik krijg nu van de gyneacoloog hormonen voor endometriose. Kunt u de bijwerkingen behandelen? Deze vraag wordt vaak gesteld. Ja, de bijwerkingen kunnen heel goed behandeld worden. Wel is van belang dat u precies aangeeft welke hormoonpreparaten u gebruikt en welke klachten u daarvan heeft. De meest voorkomende medicijnen die wordt voorgeschreven zijn Cerazette, Orgametril, Lucrin, Provera, Synarel en Decapeptyl of het doorslikken van de (anticonceptie)pil. Het medicijn Lucrin geeft als bijwerking bijna altijd overgangsklachten.  Uw gyneacoloog schrijft dan vaak weer een ander medicijn voor namelijk Livial.  Livial geeft op haar beurt weer een verhoogde kans op borstkanker en baarmoederkanker.  Langdurig gebruik van Lucrin of  Synarel geeft botontkalking.  In het ziekenhuis wordt dan vaak aangeraden meer melkprodukten te gebruiken.  Maar dat is niet voor iedereen geschikt. Bovendien kun je met voeding daar nog veel meer aan doen. Lees hier meer over bij het endometriose-dieet .  De (overgangs)klachten door Lucrin maar ook door de andere hormoonmedicatiel kunnen goed opgevangen met behulp van kruiden en/of acupunctuur. Op deze manier ondersteunt u uw lichaam (en geest!) op een natuurlijke manier en kunt u Livial laten staan.  Cerazette geeft vaak tussentijdse (heftige) bloedingen. Deze bloedingen (in aantal en heftigheid) kunnen aanzienlijk afnemen met behulp van kruiden en acupunctuur zonder dat de werking van Cerazette wordt aangetast.

Klik ook eens op de grafieken van de combinatietherapie links van deze pagina. In deze grafieken ziet u de resultaten van de behandelingen van bijwerkingen van hormoonmedicatie.